De medewerkers aan het woord



Lulu

Mijn naam is María de Lourdes Benítez Chávez, geboren op 22 oktober 1970 in de staat Hidalgo. Ik ben afgestudeerd in bewegingsleer en sport. In augustus 1999 ben ik gaan werken bij NPH, eerst als lerares lichamelijke opvoeding en vanaf februari 2012 als coördinatrice van alle sportactiviteiten en daarnaast de culturele activiteiten en Casa Buen Señor en Cuarnavaca.

Mijn functie is het coördineren van alle activiteiten in huis. Hieronder vallen: voetbal, karate, boxen, volleybal, zumba, yoga en basketbal.

Ik ben er trots op om bij NPH te werken. Het voelt als een grote familie. Iedereen zet zich voor de volle 100% in en wil dat de jongeren zich hier thuis voelen.

Een theaterstuk maken met de kinderen. Dat biedt hen zoveel. Het ontwikkelt hun creativiteit, het versterkt ook de onderlinge band tussen de jongeren. Daarnaast vergroot het hun zelfvertrouwen, bevrijdt het hen van hun angsten. Ze krijgen weer moed.

De mogelijkheid om met de jongeren naar het theater (concert/museum) te gaan heeft grote educatieve waarde. Het stimuleert hun ontwikkeling, ze nemen deel aan een cultureel gebeuren, het stimuleert hen om kennis te nemen van allerlei soorten cultuur. Het prikkelt hen om meer te willen weten van allerlei soorten kunstuitingen.

Jose Manuel Fernandez Mendoza

Manuel volgde de algemene opleiding drama/dans en tekenen. Hij geeft de theaterlessen en tekenlessen.

Theater:
Voor Manuel is theater een expressiemiddel dat universeel is voor de hele wereld. Waar alle emoties kunnen worden vertolkt. Je kan er je verdriet in kwijt, je blijdschap, je woede.

Hij ziet dat de jongeren ‘groeien’ in hun ontwikkeling wanneer ze spelen. Dat ze steeds meer gaan durven, zelfverzekerder worden. Ook het belang om te leren samenspelen, een team te vormen, zorgt voor vriendschappen. En vertrouwen in elkaar.

Creatieve vakken hebben een verrijkend effect op de ontwikkeling van het kind. Het maakt de ontwikkeling van de jongeren completer. Ze leren hun fantasie te gebruiken, ontdekken andere werelden, en ze leren beter om te gaan met emoties.

Voor de kinderen zou het een fantastische mogelijkheid zijn om naar een voorstelling te gaan. Het zou hun leven verrijken. Het doorbreekt de routine van alledag. Ze duiken even in een andere wereld en kunnen genieten. Even hun zorgen vergeten, dat zou voor hen zo goed zijn.

Een theatergroep vormen en optreden in het buitenland. Een fantastische manier om op die manier bekendheid te geven aan onze projecten en ook een manier om als theatergroep zelf geld te verzamelen.

De tekenlessen:
Niet enkel meer in je hoofd zitten maar opgaan in je tekening die je aan het maken bent of het schilderij waar je mee bezig bent. De jongeren gaan anders weg dan dat ze binnenkomen. Het is zo belangrijk, zeker wanneer je veel nare ervaringen hebt meegemaakt, om die op een expressieve manier te kunnen uiten en zo een plek te geven. Het zou fantastisch zijn als we met de jongeren naar een museum zouden kunnen gaan. Ze zijn even in een heel andere wereld en dat verrijkt. Daarnaast wordt hun fantastie geprikkeld.

Vianey


Mexicaanse folklore dans

Dans is voor mij het leven. Ik heb jarenlang opgetreden. Nu ik twee kinderen heb, lukt dat niet meer maar ik geef met ontzettend veel plezier les.

De Mexicaanse folklore dans verbindt de jongeren hier met hun wortels, leert hen meer over hun identiteit. Jongens en meisjes dansen samen en leren op elkaar te reageren op een respectvolle manier. Bovendien is het een manier om emoties te verwerken.

Als ik de jongeren zie dansen, zie ik hun plezier. Ik zie hoe ze verbonden zijn met zichzelf, met de anderen en de wereld om zich heen.

Rocia Rosales


Zumba

Zumba biedt de mogelijkheid om verschillende dansvormen met elkaar te verbinden. Ik maak gebruik van diverse muziekstijlen (volksmuziek, latin, rock, pop). Ik gebruik deze verschillende stijlen om het ritmegevoel bij de jongeren te ontwikkelen.

Tijdens zumba ga je totaal op in je bewegingen, je hebt geen tijd meer om aan andere dingen te denken.

Ik vind het heerlijk om les te geven, te zien dat de jongeren na anderhalf uur intensief dansen echt moe zijn. Maar ik heb ook gezien dat ze genoten van de les en helemaal opgingen in de muziek/dans.

Martha Neri Lòpez


Martha is docente muziek en werkt sinds enige jaren bij NPH. Ik merk dat de jongeren ontzettend genieten van muziek. Tijdens de muzieklessen zijn ze heel geconcentreerd bezig en vergeten hun zorgen. Het zou fantastisch zijn als ze naar een concert zouden kunnen gaan. Het vergroot hun wereld. Wanneer de jongeren ook buiten NPH zouden spelen, zouden we meer bekendheid kunnen geven aan de creatieve projecten en op die manier mensen kunnen vinden die ons zouden willen sponsoren. En in het buitenland optreden, dat zou echt een mogelijkheid zijn waar we absoluut geen "nee" tegen zeggen.

Erick Arturo Castro


Voetbal jongens

Hij is docent lichamelijk opvoeding en heeft als profvoetballer gespeeld bij ‘Pachuga’.

Voetbal is een sport waarbij je leert samenwerken als team. Ieder teamlid heeft een eigen specialiteit binnen het team, een eigen rol. Je vult elkaar aan en ieder is belangrijk. Dat wil hij de jongens van NPH ook meegeven.

Ook het wedstrijdelement is belangrijk. Je leert om je in te zetten voor een doel het beste van jezelf te geven. Winnen is feest, verliezen is leren omgaan met tegenslag en leren van wat er fout is gegaan.

Abdul Abraham Perez Cabrera


Atletiek

Abdul is docent lichamelijke opvoeding en heeft een master sport-innovatie gevolgd.

Atletiek is een manier om je persoonlijke grenzen te leren kennen en die te verleggen. Tijdens atletiek leer je ontdekken waar jij goed in bent en hoe je dat aspect van jezelf zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Daardoor groeit ook je zelfvertrouwen.

Bij estafettes leren de jongeren om samen te werken, om zich in te zetten voor de groep.

En wat natuurlijk belangrijk is voor de jongeren, even ‘uit het hoofd’ en genieten van fysieke inspanning.

Jessica Ochoa Rocha


Voetbal meiden

Jessica speelt enthousiast met de meiden mee. De meiden kunnen ontstressen bij het voetbal en wat belangrijk is bij hun kracht komen. Leren om een team te vormen, je plek in te nemen en daarvoor te gaan, is eveneens het doel van de lessen. Jessica is druk bezig om het team te trainen voor wedstrijden zodat ook het wedstrijdelement een rol gaat spelen. Als team winnen, is een kick. Het laat de meiden ervaren dat ze met zijn allen iets kunnen neerzetten. Verliezen betekent je concentreren op hoe het beter kan en hoe je daarvoor kan gaan.

Lorenzo


Basketbal

Lorenzo is docent lichamelijke opvoeding en een gepassioneerd basketbalspeler. Voor hem is sport onmisbaar in het dagelijks leven. Discipline hebben om je lijf goed te behandelen, niet te drinken, niet te roken en gezond te leven is wat hij onder andere de jongeren wil bijbrengen. Daarom komt hij ook niet met de auto naar NPH maar lopend. Hij wil het voorbeeld geven.

Basketbal is een sport waarbij de jongeren leren als een team samen te werken. De groep doet regelmatig mee met competities. Dit element is erg belangrijk. De jongeren hebben een gezamenlijk doel om naar toe te werken, om zich voor in te zetten. En daardoor ontstaat de discipline om te trainen.

En wat natuurlijk ontzettend belangrijk is, het plezier in het spel.

Victoria Cruz Hernandez


Bibliotecaresse

Victoria werkt bij NPH en heeft een administratieve opleiding gevolgd. Haar passie is lezen en zij is nu druk bezig met het opzetten van de bibliotheek.

Lezen is zo ontzettend belangrijk, zeker voor de jongeren hier. Zij kunnen via een boek andere werelden leren kennen, hun taalkennis vergroten. Ook kunnen zij zichzelf beter leren begrijpen. En wat natuurlijk even belangrijk is, het is heerlijk voor ze om even te ontspannen, om voor een moment de wereld om hen heen te vergeten.

Ricardo Klayen


Coördinator van de projecten waarbij steun/hulp wordt gegeven aan mensen van buiten het familiehuis.

Ricardo zet samen met de jongeren van NPH, de tekenlessen, muzieklessen en computerlessen op voor de kinderen in de omgeving van het familiehuis.

Op negenjarige leeftijd overleed mijn moeder en mijn vader begon te drinken. Op een gegeven moment kon hij niet meer voor ons en zichzelf zorgen. Wij, mijn zussen en ik, konden niet meer naar school en we hadden geluk als we twee keer per dag wat konden eten. Een van mijn tantes zag wat er aan de hand was en nam ons in huis. Maar helaas kon ze dit niet lang uithouden. We woonden met acht mensen in twee kleine kamertjes en al snel ontbrak het haar ook aan geld. Zij hoorde over NPH en ik werd samen met mijn drie zussen daar ondergebracht. Ik kon weer naar school, kon studeren en daarna heb ik mee gedaan aan een speciaal programma dat opgezet is door Father Wasson (de oprichter van NPH). Hij was ervan overtuigd dat ieder kind dat opgroeit bij NPH ook moet leren om zich te bekommeren om een ander die in een moeilijke situatie zit. En dat is wat ik wil doen. De mensen, die buiten het familiehuis wonen, en het moeilijk hebben steunen. De jongeren hier leren dat zij om zich heen moeten kijken, zich moeten verbinden met de wereld en iets moeten betekenen voor een ander.

Rafaél Bermudez Gutierrez


Functie: National Director van de familiehuizen in Cuernavaca en Miacatlan.
Op driejarige leeftijd is Rafaél in het familiehuis komen wonen, samen met zijn broertjes. Hij weet als geen ander wat het betekent om een zo ingrijpende gebeurtenis als kind mee te maken. Na zijn studie heeft hij eerst in andere familiehuizen in Latijns-Amerika gewerkt voordat hij National Director van de twee familiehuizen in Mexico werd.

Hoe hij het voor elkaar krijgt, ik weet het niet. Maar als er bij iemand het woord ‘bezield’ hoort dan is het bij deze man. Hij kent de namen van alle kinderen (honderden), hun geschiedenis en ieder kind is voor hem even belangrijk en verdient voor de volle 100% aandacht.

"Creatieve projecten zijn zo belangrijk voor onze kinderen. Het biedt hun de mogelijkheid om hun emoties op een expressieve manier te uiten. Een project als dit, een theaterstuk maken met zijn allen, geeft deze kinderen zoveel. Plezier, maar ook de mogelijkheid om zich te uiten op een manier die bij hen past. De een wil spelen, de ander dansen, de ander schildert het decor of maakt muziek. Niet alleen emoties uiten op een expressieve manier maar ook met zijn allen iets moois neerzetten. Dat geeft ze ook iets om trots op te zijn."

Carlos Oguin


Carlos is directeur van het familiehuis in Cuernavaca. Hij woont ook op het terrein en is altijd in de weer met de kinderen. Hij werkt veel en hard en daarnaast is hij ook ’s avonds in de weer. Hij vollybalt met de jongeren, voetbalt of is druk in gesprek met een jongere die dat op dat moment nodig heeft.

"De creatieve projecten zijn een extra aanvulling op ons programma. Een aanvulling die ontzettend belangrijk is. Niet iedereen houdt van sport en het biedt de kinderen die op een andere manier bezig willen zijn een kans. Een kans om zich te uiten en problematiek uit het verleden een plek te geven."

Padre Felipe:


Bij Nuestros Pequeños Hermanos (WereldOuders) benadrukken we ook de belangrijkheid van creativiteit. We hebben mooie traditionele Mexicaanse dansen en muziek. Onze oprichter, Father Wasson, was ook een voorstander van creatieve en artistieke vakken. En sommige van onze kinderen heeft hij een studie laten volgen bij 'the Mexican Palace of Fine Arts'.

We doen ons best om de kinderen een familiegevoel te geven in plaats van dat ze in een instelling leven. Maar het is zo moeilijk om de kinderen alle ervaringen mee te geven die ze in een gewone familie zouden hebben opgedaan. Bijvoorbeeld: kinderen gaan altijd met de bus en als ze een keer mee mogen rijden met een auto dan weten ze niet hoe ze de deur van binnenuit open moeten doen. En als je dan vraagt hoe zou het zijn om ze een keer mee te nemen naar theater of concert of museum dan denk ik: het zou een onvergetelijke ervaring voor ze zijn. Echt onvergetelijk. En daarnaast leren ze er ook nog veel van.

Ik ben een groot voorstander van de creatieve projecten. Ik zie kinderen, die anders heel verlegen zijn, met bravoure spelen op het podium. En ik geniet. Ik zie kinderen die anders triest kijken, lachen. De ontwikkeling die ik de kinderen zie doormaken, dat doet me zo goed.

Als ze de mogelijkheid zouden hebben om op te treden, wat zou hen dat goed doen. Zij kunnen aandacht vragen voor de kinderen hier ter plekke op een creatieve manier.